Tänään sitten kävi niin, ompelut on tekemättä - syy auto!

Perjantaina olin töissä Nummelassa, ajoin sinne jopa Porvoosta asti ja kaikki meni ihan hyvin. Olin sitten illalla/yöllä lähdössä kotiin täältä työpajaltani ja pääsin alle ½ kilsaa kun moottorin lämmöt näytti huippuja - valo vilkkui ja mittari seilasi normaalilämmön ja kiehumisen väliä. Konepelti auki ja tutkimaan tavanomaiset - moottorissa on öljyä, jäähdyttäjässä on vettä, jäähdyttimen kenno on viileä yms. Ja olin aivan ihmeissäni. Soitin Hanille ja kysyin mitä teen, käski ajaa takaisin tänne ja lupasi tutkia onko hihna löystynyt (se välillä ulvaisi kun autoa käynnisti) niin että ei pyöritä vesipumppua. Hihnan kiristys ei auttanut mitään joten otin pyörän ja polkaisin (kello 01:30 maissa) viitisen kilsaa kotiin ja hain toisen auton, vaihdon seuraavan päivän tarvikkeet (olin menossa Myyrmäen suurmarkkinoille) toiseen autoon ja sitten Hani vaihtoi siihen vielä talvitassut alle. Nukkumaan ehdin vähän jälkeen 04:n ja herätys oli 06:15. Arvatkaapas olinko toooosi pirtsakka siellä markkinoilla? Ja sitten markkinakeikan jälkeen tulimme täältä vielä hakemaan jotain ennenkuin siirryimme Porvooseen, siirsin siis auton pihalle (mahtui paremmin työntekijöiden autot talliin maanantainta) ja mittari hyppäsi taas samantein "tappiin". Siis vika lieneekin anturissa tms.

Tuossa sitten taustatieto tämäniltaiselle. Hani tuli sanomaan että otetaan mittaristo auki ja katsotaan kontaktit, jospa se vika olisi vain siellä. Kaikki jotka on joskus auton mittaristoa yms. purkaneet tietävät että inssinöörit kasaavat ne varmaan eri järjestyksessä kuin mitä tuossa tilanteessa tehdään. Ensin muutama nasta auki mittariston alta ja alalevy irti. Tai siis sen piti irrota mutta siinä oli ryyppynappi edessä ja sen irroittaminen oli oman ihmettelyn tulos (loppujen lopuksi se piti kiertää pois pitämällä pihdeillä siitä varresta kiinni). Sitten mittaristo itsessään pois, vaan eipä se halunnun lähteä. Otetaan pari ruuvia irti ja sitten uusi yritys, ei mitään. Taas lisää ruuveja pois ja tiukasti kiinni ja veto - ei mitään. Lopulta se lähti, kun ensin otimme autosta ratinkin pois. Minä sitten puunasin kaikki osat puhtaaksi, olivat aika järkyn näköisiä - pölyä ja rasvaa yms. Ja Hani raaputteli kontaktit ja putsasi muutenkin sieltä mittariston takaa. Ja sitten alettiin kasaamaan autoa. (tässä vaiheessa aikaa oli mennyt noin 2-3 tuntia) Yritimme laittaa mittaristoa siihen lootaan (kojelaudaksikin sitä jotkut sanovat) ja se ei taas halunnut mennä sinne - ei niin millään. Kun aikani sitä rassasin niin näytti siltä että se olisi paikallaan, vaan eipä löytynyt ruuvinreikiä joten uusiksi - ja uusiksi - ja vielä muutaman kerran uusiksi. Lopuksi annoin periksi, mittaristo ulos, kasaus sylissä ja sitten varovainen ujutus paikoilleen - Hani odotti ruuvimeisselin kanssa valmiina ja kiinnitti sen äkkiä ettei mokoma taas muuta mieltään ja hävitä niitä ruuvinpaikkoja jonnekin. Pikkuhiljaa alkoi kaikki osat olemaan paikoillaan, eikä yli jäänyt kuin kaksi ruuvia (niiden reiät oikeesti hävisi jonnekin mustaan aukkoon tms.) Työasennot olivat todella ergonomisia, kuten kuvista näkyy.

251380.jpg
Niin ja se lopputulos: Auto käyntiin ja mittari vilkuttaa punaista 56001.jpg eli tämä ei jäänyt viimeiseksi mittariston purkuhommaksi tällä viikolla.

Ihanaa alkanutta viikkoa kaikille! Huomenna - jaa tänään on jo huominen - siispä tänään sitten ompelen, nyt lähden kotiin nukkumaan.