Tänään sitten kävi niin, ompelut on tekemättä - syy auto!
Perjantaina olin töissä Nummelassa, ajoin sinne jopa Porvoosta asti ja
kaikki meni ihan hyvin. Olin sitten illalla/yöllä lähdössä kotiin
täältä työpajaltani ja pääsin alle ½ kilsaa kun moottorin lämmöt näytti
huippuja - valo vilkkui ja mittari seilasi normaalilämmön ja kiehumisen
väliä. Konepelti auki ja tutkimaan tavanomaiset - moottorissa on öljyä,
jäähdyttäjässä on vettä, jäähdyttimen kenno on viileä yms. Ja olin
aivan ihmeissäni. Soitin Hanille ja kysyin mitä teen, käski ajaa
takaisin tänne ja lupasi tutkia onko hihna löystynyt (se välillä
ulvaisi kun autoa käynnisti) niin että ei pyöritä vesipumppua. Hihnan
kiristys ei auttanut mitään joten otin pyörän ja polkaisin (kello 01:30
maissa) viitisen kilsaa kotiin ja hain toisen auton, vaihdon seuraavan
päivän tarvikkeet (olin menossa Myyrmäen suurmarkkinoille) toiseen
autoon ja sitten Hani vaihtoi siihen vielä talvitassut alle. Nukkumaan
ehdin vähän jälkeen 04:n ja herätys oli 06:15. Arvatkaapas olinko
toooosi pirtsakka siellä markkinoilla? Ja sitten markkinakeikan jälkeen
tulimme täältä vielä hakemaan jotain ennenkuin siirryimme Porvooseen,
siirsin siis auton pihalle (mahtui paremmin työntekijöiden autot
talliin maanantainta) ja mittari hyppäsi taas samantein "tappiin". Siis
vika lieneekin anturissa tms.
Tuossa sitten taustatieto
tämäniltaiselle. Hani tuli sanomaan että otetaan mittaristo auki ja
katsotaan kontaktit, jospa se vika olisi vain siellä. Kaikki jotka on
joskus auton mittaristoa yms. purkaneet tietävät että inssinöörit
kasaavat ne varmaan eri järjestyksessä kuin mitä tuossa tilanteessa
tehdään. Ensin muutama nasta auki mittariston alta ja alalevy irti. Tai
siis sen piti irrota mutta siinä oli ryyppynappi edessä ja sen
irroittaminen oli oman ihmettelyn tulos (loppujen lopuksi se piti
kiertää pois pitämällä pihdeillä siitä varresta kiinni). Sitten
mittaristo itsessään pois, vaan eipä se halunnun lähteä. Otetaan pari
ruuvia irti ja sitten uusi yritys, ei mitään. Taas lisää ruuveja pois
ja tiukasti kiinni ja veto - ei mitään. Lopulta se lähti, kun ensin
otimme autosta ratinkin pois. Minä sitten puunasin kaikki osat
puhtaaksi, olivat aika järkyn näköisiä - pölyä ja rasvaa yms. Ja Hani
raaputteli kontaktit ja putsasi muutenkin sieltä mittariston takaa. Ja
sitten alettiin kasaamaan autoa. (tässä vaiheessa aikaa oli mennyt noin
2-3 tuntia) Yritimme laittaa mittaristoa siihen lootaan
(kojelaudaksikin sitä jotkut sanovat) ja se ei taas halunnut mennä
sinne - ei niin millään. Kun aikani sitä rassasin niin näytti siltä
että se olisi paikallaan, vaan eipä löytynyt ruuvinreikiä joten uusiksi
- ja uusiksi - ja vielä muutaman kerran uusiksi. Lopuksi annoin
periksi, mittaristo ulos, kasaus sylissä ja sitten varovainen ujutus
paikoilleen - Hani odotti ruuvimeisselin kanssa valmiina ja kiinnitti
sen äkkiä ettei mokoma taas muuta mieltään ja hävitä niitä
ruuvinpaikkoja jonnekin. Pikkuhiljaa alkoi kaikki osat olemaan
paikoillaan, eikä yli jäänyt kuin kaksi ruuvia (niiden reiät oikeesti
hävisi jonnekin mustaan aukkoon tms.) Työasennot olivat todella
ergonomisia, kuten kuvista näkyy.
Niin ja se lopputulos: Auto käyntiin ja mittari vilkuttaa punaista eli tämä ei jäänyt viimeiseksi mittariston purkuhommaksi tällä viikolla.
Ihanaa alkanutta viikkoa kaikille! Huomenna - jaa tänään on jo huominen
- siispä tänään sitten ompelen, nyt lähden kotiin nukkumaan.
tiistai, 7. marraskuu 2006
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.